تبلیغات
منتظــــــــــــریار

وظایف منتظرین امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

وظایف منتظرین امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

ـ تجدید بیعت با امام علیه السلام .

براساس پاره ای از روایات , تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است . (5 )

و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده كه :

« هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نمازظهر بگوید : اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم , نمی میرد مگر آنكه حضرت را ببیند و بشناسد . » (6 )

13 ـ اجتناب از محارم .

كسی كه منتظر واقعی است , باید از آنچه كه امام زمانش كراهت و دوری دارد , اجتناب نموده و هر عملی كه در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد.

مرحوم شیخ طوسی متوفی 460 هـ ق در كتاب شریف « تجرید الاعتقاد » می فرمایند :

« وجوده لطف و عدمه منا » .

وجود حضرت لطف و عنایت برماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست .



ادامه مطلب...

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : جمعه 18 اردیبهشت 1394 09:58 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

وفات یا شهادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم

درباره این موضوع و هم‌چنین در تاریخ شهادت نبی اكرم(ص) در میان نویسندگان و مورخان اختلاف می‌باشد و بعضی از نویسندگان فقط به بیان این جمله كه مریض، شد و از دنیا رفت اكتفاء كرده‌اند.
در كتب تاریخی نقل شده است كه یهودیان چندین مرتبه تصمیم گرفتند كه پیامبر اكرم(ص) را به شهادت برسانند ولی هر مرتبه پیامبر(ص) توسط جبرییل از این توطئه آگاه می‌شد و یهودیان به مقصود خود نمی‌رسیدند و در پایان جنگ خیبر نیز گروهی از بزرگان قوم یهود زینب دختر حارث را كه از اشراف یهود بود و پدر خود حارث و برادر خود مرحب و شوهر خود سلامَ بن مِشكم را از دست داده بود تحریك كردند تا شاید به مقصود خود كه نابودی رسول خدا(ص) و در نتیجه نابودی دین تازه تأسیس اسلام بود نایل شوند ولی اگر چه این عمل نیز به شهادت آنی و فوری آن حضرت منجر نشد ولی باعث مسمومیت آن حضرت گردید و در نهایت در درازمدت به شهادت آن حضرت انجامید.
مورخ بزرگ «محمد بن عمر واقدی» در مغازی، واقعه رحلت پیامبر را چنین نقل می‌كند:
چون رسول خدا(ص) خیبر را گشود و آرام گرفت، زینب، دختر حارث شروع به پرس و جو كرد كه محمد كدام قسمت گوسفند را بیشتر دوست دارد؟ گفتند: شانه و سردست را. زینب گوسفندی را كشت، و سپس زهر كشندة تب‌آوری را كه با مشورت یهود فراهم آورده بود به تمام گوشت و مخصوصاً شانه و سردست آن زد و آن را مسموم كرد. چون غروب شد و رسول خدا(ص) به منزل خود آمد متوجّه شد زینب از او پرسید، كاری داری؟ او گفت: ای ابوالقاسم! هدیه‌ای برایت آورده‌ام ـ اگر چیزی را به پیامبر(ص) هدیه می‌كردند از آن می‌خوردند و اگر صدقه بود از آن نمی‌خوردند ـ پیامبر(ص) دستور فرمود تا هدیه او را گرفتند و در برابر آن حضرت نهادند. آن‌گاه فرمود: نزدیك بیایید و شام بخورید! یاران آن حضرت كه حاضر بودند نشستند و شروع به خوردن كردند. پیامبر(ص) از گوشت بازو خوردند و «بُشْر بن براء» هم لرزید. همین كه پیامبر(ص) و بشر لقمه‌های خود را خوردند، پیامبر(ص) به یاران خود فرمود: از خوردن این گوشت دست بردارید كه این بازو به من خبر می‌دهد كه مسموم است. و «بشر بن براء» گفت: ای رسول خدا، به خدا سوگند كه من هم از همین یك لقمه فهمیدم، و علّت آن‌كه آن را از دهان بیرون نینداختم برای این بود كه خوراك شما را ناگوار نسازم، و چون شما لقمه خود را خوردید جان خودم را عزیزتر از جان شما ندیدم. وانگهی امیدوار بودم كه این لقمه كشنده نباشد، بشر هنوز از جای خود برنخاسته بود كه رنگش مانند عبای سیاه شد و یك سال بیمار بود و نمی‌توانست حركت كند و بعد هم به همین علّت مرد. همچنین گفته‌اند كه «بشر بن براء» هماندم مُرد و پیامبر(ص) پس از سه سال دیگر زنده ماندند.

ادامه مطلب...

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 09:53 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

وظایف منتظرین امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

انتظار فرج، همان منتظر ظهور امام عصر(عج) بودن است. فرج به معنای گشایش است و با آمدن آن حضرت، حكومت عدل الهی برقرار شده و مسلمانها به ویژه شیعیان در سایه توجهات آن حضرت در آسایش و امنیت قرار می گیرند. البته یك منتظر واقعی وظایفی دارد كه در اینجا به آنها اشاره می كنیم.

مرحوم سیدمحمدتقی موسوی متوفی 1348 هـ ق در كتاب شریف « مكیال المكارم » به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده اند , اینك بطور اختصار به برخی از آنها اشاره می كنیم.

1 ـ دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یكی از وظایف مهم ما دعا برای امام زمان است . ائمه هدی علیهم السلام نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند و براساس روایتی از امام صادق علیه السلام در دعایی كه آنحضرت به « زراره » تعلیم فرمودند , محور اصلی آن بر امام شناسی استوار است .

امام به زراره می فرمایند : « ... اگر زمان غیبت را درك كردی چنین دعا كن : اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك , اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك , اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی » . (1 )

همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده , خصوصا دعای معروف « اللهم كن لولیك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است .

2 ـ شناخت صفات و سیره امام علیه السلام .

بدیهی است كه یك عاشق دلباخته امام و یك منتظر حقیقی باید بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئونات آن دارد. در این راستا , مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده , بسیار سودمند است .

3 ـ رعایت ادب در همه موارد .

امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است , نامش محترم و یادش بسیار گرامی است . او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست . روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به ما رسیده است .

ادامه مطلب...

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 09:01 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

روایت از امام زمان

1. نفع بردن از من در زمان غیبتم مانند نفع بردن از خورشید هنگام پنهان شدنش درپشت ابرهاست و همانا من ایمنی بخش اهل زمین هستم ، همچنانکه ستارگان ایمنی  بخش اهل آسمانند .
 
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181 )

2. تصرف کردن در مال دیگری بدون اجازه صاحبش جایز نیست .
 
(وسائل الشیعة ، ج 17، ص 309 )

3. من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم .
(تفسیر نور الثقلین ، ج 2 ، ص 392 )

3. ملعون است ، ملعون است کسی  که نماز مغربش را به تأخیر بیندازد ، تا زمانی کهستارگان آسمان پدیدار شوند .
 
(بحار الأنوار ، ج 52، ص 15 )

5. هیچ چیز مانند نماز بینی  شیطان را به خاک نمی مالد ، پس نماز بگزار و بینی شیطان را به خاک بمال .
 
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 182 )

6. ملعون است ، ملعون است ، کسی  که نماز صبحش را به تأخیر بیندارد ، تا زمانی که ستارگان آسمان محو شوند .
(بحارالأنوار ، ج 52، ص 16 )

7. هر یک از پدرانم بیعت یکی از طاغوتهای زمان به گردنشان بود ، ولی من در حالی قیام خواهم کرد که بیعت هیچ طاغوتی به گردنم نباشد .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181 )

8. من آخرین جانشین پیامبر هستم ، و به وسیله من است که خداوند بلا را از خاندان و  شیعیانم دور می سازد.
 
(بحار الأنوار ، ج 52، ص 30 )

9. هر کس در اجرای اوامر خداوند کوشا باشد ، خدا نیز وی را در دستیابی به حاجتش یاری می کند .
 
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 331 )

10. سنت تخلف ناپذیر خداوند بر این است که حق را به فرجام برساند و باطل ر . نابود کند ، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 193 )

11. برای زود فرارسیدن فرج ( و ظهور ما ) زیاد دعا کنید ، که آن همان فرج و گشایش شماست .
 
(کمال الدین للصدوق ، ج 2 ، ص 485 )

12. اگر خواستار رشد و کمال معنوی  باشی هدایت می شوی ، و اگر طلب کنی می یابی .
 
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 339 )

13. ما در رعایت حال شما کوتاهی  نمی کنیم و یاد شما را از خطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند . پس از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید .
 
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 175 )

14. و اما در پیشامدها و مسایل جدید به راویان حدیث ما مراجعه کنید ، زیرا که آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181 )

15. اگر از خداوند ( صاحب عرت و جلال ) طلب آمرزش کنی ، خداوند تو را می آمرزد .
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 329 )

16. همانا خدایتعالی مردم را بیهوده نیافریده و بدون تکلیف و جزا رهایشان نکرده است .
(الغیبة للشیخ الطوسی ، ص 174 )

17. هر یک از شما باید به آنچه که او را به محبت ما نزدیک می سازد عمل کند ، و از آنچه که مورد پسند ما نیست و ما را خشمناک می سازد دوری جوید .
(الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 324 )

18. خداوندا ! وعده ای را که به من داداه ای ، برآورده کن و امر قیام مرا تمام فرما . قدمهایم را ثابت بدار و در سایه قیام من ، جهان را پر از عدل و داد کن .
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 13 )

19. شهادت می دهم که معبودی جز خدای یکتا نیست و ملائکه آسمان و صاحبان علم نیز شهادت می دهند ، آن خدایی  که به عدل و داد قیام می کند ، نیست خدایی جز او که مقتدر و حکیم می باشد ، و همانا دین نزد خدا اسلام است .
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 16 )

20. ایمان خداوند عز و جل و بندگانش قرابت و خویشاوندی تیست ، و هر کس که مر  انکار کند از من نیست .
(الغیبة للشیخ الطوسی ، ص 176 )

21. پناه به خدا می برم از نابینایی  بعد از روشن بینی ، و گمراهی بعد از هدایت ، واز اعمال ناشایسته و اتنه های نابود کننده . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 190 )

22. شیعیان ما هنگامی به فرجام نیک و زیبای خداوند میرسند که از گناهانی که نهی شده اند ، احتراز نمایند .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 177 )

23. کفایت در کارها و عنایت و سرپرستی در همه امور را تنها از خدایتعالی خواهانم .
(بحار الأنوار ، ج 25، ص 183 )

24. قلبهای ما جایگاه مشیت الهی است ، پس هر گاه او بخواهد ما هم می خواهیم .
(بحار الأنوار ، ج 52، ص 51 )

25. اگر نبود که ما دوستار صلاح شما هستیم و به شما لطف و مرحمت داریم ، همانا به شما توجه والتفات نمی کردیم .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 179 )

26. من مهدی هستم ، منم قیام گر زمان ، منم آنکه زمین را آکنده از عدل می سازد ، آنچنان که از ستم پر شده بود .
(بحار الأنوار ، ج 52، ص 2  )

27. ستمکاران پنداشتند که حجت خدا نابود شدنی است ، در حالی که اگر به ما اجازه سخن گفتن داده می شد ، شک و تردید از میان برداشته می شد .
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 4  )

28. من صاحب حقم ... علامت ظهورم زیاد شدن آشوب ها و فتنه هاست . (بحار الأنوار ، ج 51، ص 320 )

29. علم و دانش ما به خبرهای  شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نمی ماند .
 
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 175 )

30. دین از آن محمد (ص ) و عدایت از آن علی امیر المؤمنین (ع ) است ، زیرا عدایت مال اوست و در نسل او می ماند تا روز قیامت . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 160 )

31. کسی که نسبت به ما ظلم ورزد ، از جمله ستمکارانی است که مشمول لعنت خدا است ، چرا که خدا فرموده است : " آگاه باشید که لعنت خدا بر ستمکاران است " .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 182 )

32. من و تمامی پدرانم ... بندگان خداوند عز و جل هستیم . (بحار الأنوار ، ج 25، ص 267 )

33. سجده شکر از لازم ترین و واجب ترین مستحبات است . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 161 )

34. هر گاه خداوند به ما اجازه دهتد که سخن بگوییم ، حق ظاهر خواهد شد و باطل سست و ضعیف شده و از میان شما خواهد رفت .
(بحار الأنوار ، ج 25، ص 183 )

35. دختر رسول خدا (ص ) برای من سرمشق و اسوه ای نیکوست . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 180 )

36. زمان ظهور و فرج ما با خداست ، و تعیین کنندگان وقت ظهور ، دروغگویانند . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 181 )

37. از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما واگذارید ، برماست که شما ر  از سرچشمه سیراب برگردانیم ، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود ، در پی  کشف آنچه از شما پوشیده شده نروید و مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است به طرف ما قرار دهید .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 179 )

38. ظهوری نیست مگر به اجازه خداوند متعال ، و آن هم پس از زمان طولانی و قساوت دلها و فراگیر شدن رمین از جور و ستم . (الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 478 )

39. آگاه باشید به زودی کسانی ادعای  مشاهده مرا خواهند کرد . آگاه باشید هر کس قبل از " خروج سفیانی " و شنیدن صدای آسمانی ، ادعای مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است حرکت و نیرویی جز به خدای بزرگ نیست .
(الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 478 )

40. من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده از ابراهیم و خلاصه محمد ( درود خد بر همگی آنان باد ) هستم .
(بحار الأنوار ، ج 52، ص 238 )

ن 41. سیم ، خدمتکار حضرت مهدی علیه السلام گوید : آن حضرت به من فرمود : " آیا تورا در مورد عطسه کردن بشارت دهم ؟ " گفتم : آری . فرمود : " عطسه ، علامت امان از مرگ تا سه روز است . "
(بحار الأنوار ، ج 51، ص 5  )

42. حق با ماست و در میان ماست ، کسی جز ما چنین نگوید مگر آنکه دروغگو و افتر زننده باشد .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 191 )

43. همانا خداوند متعال ، کسی است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم فرموده ، او جسم نیست و در جسمی هم حلول نکرده ، " چیزی مثل او نیست و شنوا و داناست ."
(الغیبة للشیخ الطوسی ، ص 178 )

44. خداوند با ماست و به جز ذات پروردگار به چیزی نیاز نداریم ، و حق با ماست ،پس اگر کسانی با ما نباشند ، هرگز در ما وحشتی ایجاد نمی شود ما دست پرورده های پروردگارمان ، و مردم دست پرورده های ما هستند .
(الغیبة للشیخ الطوسی ، ص 172 )

45. دانش ، دانش ماست و از کفر کافر ، گزندی بر شما نیست . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 151 )

46. اگر شیعیان ما - که خداوند آنها را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد - در وفای به عهد و پیمان الهی اتحاد و اتفاق می داشتند و عهد و پیمان را محترم می شمردند ، سعادت دیدار ما به تأخیر نمی افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می شدند .
 
(الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 499 )

47. من از افرادی که می گویند : ما اهل بیت ( مستقلا از پیش خود و بدون دریافت از جانب خداوند ) غیب می  دانیم و در سلطنت و آفرینش موجودات با خدا شریکیم ، یا ما را از مقامی که خداوند برای ما پسندیده بالاتر می برند ، از چنین افرادی  نزد خدا و رسولش بیزاری می جوییم .
(الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 487 )

48. فضیلت دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب در مقایسه با دعا و تسبیح پس از نمازهای مستحبی ، مانند فضیلت واجبات بر مستحبات است .
(الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 487 )

49. سجده بر قبر جایز نیست . (الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 490 )

50. وجود من برای اهل زمین سبب امان و آسایش است ، همچنان که ستارگان سبب امان اهل آسمانند .
 
(بحار الأنوار ، ج 78، ص 380 )

51. به راستی که مقدرات خداوند متعال مغلوب مشود ، و اراده الهی مردود نگردد ، . چیزی بر توفیق او پیشی نگیرد .
(بحار الأنوار ، ج 53، ص 191 )

52. اما علت و فلسفه آنچه از دوران غیبت اتفاق افتاده است ، پس خداوند عز و جل در قرآن فرموده است : " ای مؤمنان از چیزهایی نپرسید که اگر آشکار شود ، بدتان آید . "
(بحار الأنوار ، ج 78، ص 380 )

53. زمین خالی از محبت خدا نیست ، یا آشکار است و یا نهان .
 
(کمال الدین للصدوق ج 2 ،ص 511 )

54. هر گاه علم و نشانه ای پنهان شود ، علم دیگری آشکار گردد ، و هر زمان که ستاره ای افول کند ، ستاره ای دیگر طلوع نماید . (بحار الأنوار ، ج 53، ص 185 )

55. بار الها ! توفیق بندگی  و دوری از گناه و نیت پاک . شناخت حرام را به ما عط فرما ، و با هدایت و استقامت در راهت گرامیمان بدار . (المصباح للکفعمی ، ص 281 )

تاریخ ارسال : سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 09:51 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

وضعیت امام غائب(عج)

1. وضعیت امام غائب(عج)

آیت الله العظمی بهجت چونان سایر عالمان شیعی، امام را بزرگ ترین آیت حق، «آینه ای که تمام عالم را نشان می دهد»1، «ولیّ نعمت ها و مجرای رساندن فیض به ما»2 دانسته، دربارة امام عصر(ع) می فرمایند: «اهل بیت همه نور واحدند؛ لذا انسان به هر کدام متوسل شود از دیگری جواب می گیرد. البته مصالحی در کار است همچنان که حضرت رسول(ص) در پاسخ حاجات درخواست شده از ایشان، به حضرت امیر(ع) و آن حضرت به امام حسن(ع) تا امام زمان(ع) حواله داده اند. زیرا مجری امور در این زمان آن حضرت است؛3 نه فقط به لحاظ ظاهری بلکه به لحاظ ولایت باطنی نیز «نزدیک ترین ائمه به ما حضرت حجت(عج) می باشد».4 آیت الله بهجت به رغم اینکه آن حضرت را مالک کرة زمین و واسطة همة ارزاق و خیرات به ما دانسته ، اما دربارة وضعیت ایشان چنین می گوید:

«چه مصائبی بر امام زمان(عج) ـ که مالک همة کرة زمین است و تمام امور به دست او انجام می گیرد ـ وارد می شود، و آن حضرت در چه حالی است و ما در چه حالی؟ او در زندان است و خوشی و راحتی ندارد و ما چقدر از این مطلب غافل ایم و توجّهی نداریم.»5 همچنین در جایی دیگر از دست بسته بودن امام سخن می گوید. و مثال او را مثال ناقة صالح می خوانند. «ما از غم خوار، هادی، حامی و ناصر خود قدردانی و شکرگزاری نمی کنیم و واسطة خیر را پی می کنیم که: «فعقروها».6

پس به عکس آنچه برخی عوام تصور دارند، امام غائب، فارغ از ما، در نعمت و سرور و در باغی خوش آب و هوا منزل ندارد بلکه در صبری جان کاه روزگار می گذراند. حضرت غائب(عج) عجب صبری دارد با اینکه از تمام آنچه که ما می دانیم و نمی دانیم اطلاع دارد و از همة امور و مشکلات و گرفتاری های ما باخبر است...7. خدا عجب صبری به ولی عصر(ع) داده که هزار سال است می بیند بر سر مسلمانان چه بلاهایی می آید و چه بلاهایی خود مسلمانان بر سر هم می آورند، و همه را تحمل می کند.8

 

2. وضعیت مأمومان در غیبت

از نظر آیت الله بهجت، همه شیعیان فرزندان فاطمه(س)اند9 اما این مأمومین امام غائب دارای دو وضعیت اند: وضعیت بالقوه آنها که همان دارایی ها و امکانات آنهاست. در کلمات ایشان دو چیز گنج و کنز عالی است:

الف ـ میراث علمی ائمه اطهار(ع) : ایشان در معرفی این گنجینة مهم می فرماید: «این همه ودایع، کتب، مخازن علم، روایات، و ادعیه در اختیار ما گذاشته اند به گونه ای که اگر کسی بخواهد امامی را حاضر بیابد، یا صدایش را از نوار گوش دهد، یا در خدمتش باشد تا مطالب آنان را استماع کند ـ نه اینکه خود در محضر آنان صحبت کند ـ بهتر از اینها را پیدا نمی کند. همه چیز در دسترس ما است ولی حالمان مانند حال کسانی است که هیچ ندارند.»10

ب ـ استمرار فیض امام(ع): گنج دیگر شیعیان، داشتن امام حیّ و استمرار فیض او است که به لحاظ عملی هم اکنون هم شیعیان می توانند از او بهره ببرند. آیت الله بهجت در پاسخ به سؤالی که از ایشان شده بود: چرا ما باید از عترت محروم باشیم؟ پاسخ دادند: «چه کسی گفته از فیوضات آنان محروم ایم؟ ما به اختیار محروم ایم! همچنین: «نور الامام فی قلوب المؤمنین انور من الشمس المضیئه بالنهار» منتها دنبال کردن و طلب می خواهد. در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان(عج) نسبت به محبان و شیعیان اش زیاد دیده شده است باب لقاء و حضور کاملاً مسدود نیست، بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد.»11

در نظر ایشان اساساً امام(ع) از نظر ظالمان محجوب است نه عارفان: حضرت از اعین الظالمین محجوب است: «المحجوب عن اعین الظالمین» اما کسانی که نه ظالم اند، نه رفیق ظالم و نه با ظالمان معاشر، آن حضرت از دید آنان محجوب نیستند».12

اما این وضعیت بالقوه شیعه و امکانات اوست. وضعیت بالفعل و موجود مأمومین در نظر ایشان پست و ناچیز است: «مسلمانان زعیمی ندارند که در زیر لواء و پرچم او قرار گیرند زیرا سنّیان که اصلاً قائل به زعیم و امام نیستند و شیعه هر چند اعتقاد به امام دارد ولی در عمل و وضعیت مانند سنّیان هستند و با آن فرقی ندارند!»13

در واقع یک تشیع اسمی است. از این رو انذار می دهند: «اگر امام زمان هم بیاید با او همان معامله را می کنیم که با آبای طاهرینش کردیم! آیا می شود امام زمان(ع) چهار صد میلیون [تعداد شیعیان] یاور داشته باشد و ظهور نکند؟14

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بندگانی هستند که علم و صوابشان مُطَّرِد است یعنی با داشتن مقام عصمت، نه خطا می کنند و نه خطیئه و امام زمان(عج) عین الله الناظرة و اذنه السامعه و لسانه الناطق و یده الباسطة (چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشادة خداوند) است و از اقوال، افعال، افکار و نیّات ما اطلاع دارد، مع ذلک گویا ما ائمه و به خصوص امام زمان(عج) را حاضر و ناظر نمی دانیم بلکه گویا مانند عامّه اصلاً زنده نمی دانیم و به کلّی از آن حضرت غافل هستیم.»15

یعنی با وجود در اختیار داشتن میراث علمی آنها مثل کسانی هستیم که هیچ ندارند و نسبت به فیوضات معنوی آنها نیز مثل کسانی هستیم که اصلاً امام را متولد شده نمی دانند!

 

3. اسباب غیبت امام(ع)

نکتة در خور توجّه در کلمات ایشان این است که ایشان چنین غیبتی را بی سابقه می دانند: « امیدوارم خداوند برای یک مشت شیعة مظلوم، صاحبشان را برساند. زیرا در عالم چنین سابقه ای نداشته و ندارد که رئیس و رهبری از مریدان و لشکرش این قدر غیبت طولانی داشته باشد! چه باید گفت؟ معلوم نیست تا کی! در تمام امّت های گذشته غیبت مقدّر شده است ولی در هیچ امّتی چنین غیبتی با وقت نامعلوم غیرمقدّر اتفاق نیفتاده است.»16

بر این اساس از آنچه گذشت می توان حدس زد عامل اصلی غیبت نزد ایشان چیست؟

آیت الله بهجت، اصلی ترین مسبّب غیبت را خود مردم می بینند؛ گذشتگان به نوعی و موجودین به نوعی دیگر؛ «سبب غیبت امام زمان(ع) خود ما هستیم زیرا دستمان به او نمی رسد وگرنه در میان ما بیاید و حاضر شود چه کسی او را می کشد؟ آیا جنّیان آن حضرت را می کشند یا قاتل او انسان است؟ ما از پیش در طول تاریخ ائمه امتحان خود را پس داده ایم که آیا از امام تحفّظ و اطاعت می کنیم و یا اینکه او را به قتل می رسانیم؟!»17

ایشان از عدم قدردانی و شکرگذاری مردم نسبت به غم خوار، هادی، حامی و ناصر خویش، و حتی بدتر از آن اینکه برخی آلت دست دشمنان امام هم می شوند، گله می کنند: « با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عین الله الناظره است آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؟ و هر کاری را که خواستیم انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟! همة ادوات و ابزار را از خود او می گیریم و به نفع دشمنان به کار می گیریم و آلت دست کفار و اجانب می شویم و به آنان کمک می کنیم!»18

 

4. اسباب ظهور امام(ع)

آسیب اصلی در نظرگاه آیت الله بهجت، آسیب رابطة امام و مأموم است. از این رو راه حلّ محوری ایشان اصلاح این رابطه و تعمیق آن است. تصریح می کنند: «تا رابطة ما با ولیّ امر ـ امام زمان(عج) ـ قوی نشود کار ما درست نخواهد شد.»

اما قوی شدن این رابطه چگونه است؟ ایشان در این باره رویکرد اخلاقی خویش را بیشتر آشکار کرده، ادامه می دهند: «قوت رابطة ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است. آیا واقعاً تا خودمان را اصلاح نکنیم کار درست می شود؟»19

لذا اصلاح نفس، تحکیم ایمان و تطبیق عقیده و عمل بر عقیده و عمل امام(ع) در بیانات ایشان از درخشش و تأکید خاصی برخوردار است.

«ما می خواهیم هر کاری دلمان می خواهد بکنیم؛ به نزدیکان مان به دوستان مان هر کاری می خواهیم بکنیم اما دیگران، دشمنان حق ندارند به ما اسائه ای بکنند. ما اگر به راه بودیم و در راه می رفتیم چه کسی امیرالمؤمنین(ع) را می کشت؟ چه کسی امام حسین(ع) را می کشت؟ چه کسی همین امام حیّ حاضر را که هزار سال است از دیده ها غائب است مغلو ل الیدین (دست بسته) می کرد؟20

برای مؤمنان، تثبیت در دین و ایمان، ثبات قدم تا ظهور آن حضرت، از ظهور آن حضرت مهم تر است.»21

این راه حلّ محوری از سوی ایشان مبتنی بر تحلیلی است که از وضعیت موجود شیعیان و دشمنان دارد. «ما که قدرت دفاع در برابر قدرت های بزرگ دنیا را ـ که برای ما با هم هم دست شده اند ـ نداریم و نمی توانیم به صورت ظاهر با آنان بجنگیم. چرا دست از وظیفه خود برمی داریم؟! وظیفة فعلی ما با این همه ابتلائات و آتش هایی که برای نابودی شیعه در ایران، عراق، لبنان، پاکستان، افغانستان و ... فروخته شده دعا و توسل به حضرت حجت(عج) و توصیة دیگران به دعاست.»22

توسل و دعا که شاخصی برای به سازی رابطه مأمومین و امام خویش است، در بیان آیت الله بهجت جایگاهی خاص و ویژه دارد. اما نباید گمان کرد که تنها وظیفه در قبال ظهور را فقط دعا و استغاثه می دانند. ایشان برای تحقق راه حل محوری ای که اشاره شد هم راه کارهای اجتماعی ارائه می کنند و هم راه کارهای فردی.


ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 07:41 ب.ظ | نویسنده : منتظریـــار

محبت و عشق به امام زمان (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

از نظر روانشناسی، برقراری ارتباط و دوستی به دو صورت است:

1-      ارتباط مقطعی و کوتاه: این نوع ارتباط و دوستی، بر اساس احساسات آنی به وجود می آید و اگر دوام نیابد پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شود. این دوستی مقطعی، زودگذر، زوال پذیر و مبتنی بر گرایش احساسی است.

2-      ارتباط دائمی و همیشه ای: این نوع دوستی مبتنی بر عقل و آگاهی  بوده و به خصوصیات واقعی طرف مقابل وابسته است؛ لذا ارتباط و علاقه دائمی بر اساس آگاهی ایجاد می شود. این آگاهی سبب دوام دوستی می گردد و آن را زوال ناپذیر می سازد. ارزش این نوع دوستی در آن است که باعث تأثیر در خود فرد و طرف مقابل می شود.

برقراری ارتباط با امام زمان (ع) نیز از این قاعده مستثنا نیست. این ارتباط نیز به دو گونه می تواند صورت گیرد: مقطعی و زود گذر؛ و دائمی و پایدار

الف- دوستی مقطعی و کوتاه با امام زمان (ع) از راه های زیر امکان پذیر است:

1-      توجه و ابراز علاقه در جشن های سالیانه نیمه شعبان (روز ولادت با سعادت آن حضرت)

2-      خواندن دعای ندبه، زیارت آل یس، دعای عهد، دعای فرج، نماز امام زمان (ع)

3-      رفتن به مسجد جمکران، مسجد سهله در کوفه و دعا برای فرج آن حضرت

4-      استمداد، توسل و توجه به حضرت مهدی (ع) برای رفع مشکلات



(به ادامه مطلب مراجعه نمایید)


ادامه مطلب

تاریخ ارسال : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 10:35 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

طرح چهل روزه ی ترک پنج گناه

بسم الله الرحمن الرحیم

اولیاى دین براى دستیابى انسانها به ره ‏آورد سیر و سلوک و بهره مندى از نتایج اخلاص راه هایى را به ما ارائه کرده ‏اند که بهترین آنها (اربعین گیرى) یا (چله گرفتن) است و منظور از اربعین‏ گیرى این نیست که انسان چهل روز از مردم و کار اجتماعى جدا شود؛ بلکه مقصود این است که در عین حضور در اجتماع، چهل روز از ماسواى خدا جدا شود و با این که مشغول کار و زندگی روزمره است، آن را جز به دستور خدا و براى رضاى او انجام ندهد.

در این میان همه ما انسانها با گناهانی دست به گریبانیم که گاه و بیگاه از ما صادر می شود و به نوعی حساب آن از دست و زبان مان خارج شده است و با تاکیدات موکد ائمه معصوم می بایست قبل از آنکه به حساب مان رسیدگی شود به حساب خود برسیم و وجودمان را از هر ناراستی پاک کنیم.

در این «طرح چهل روزه ی ترک پنج گناه» بر آنیم که با تمام توانمان بکوشیم که از پنج گناه ناپسند و مذموم چشم بپوشیم و آن را تحت کنترل خویش درآورده و حساب آن را در اختیار داشته باشیم. بنابراین عنوان ده گناه متداول که متاسفانه در جامعه شیعی ما بسیار رایج است، را در زیر آورده ایم که برخی از آنها از گناهان کبیره می باشند. مایی که می خواهیم در این طرح شرکت کنیم بایستی


1-   از این ده مورد، پنج مورد از گناهانی که بیشتر با آن سروکار داریم را انتخاب نماییم.

2-   نیت کنیم که به مدت چهل روزبا هدف خلوص برای رضای خدا و نیز زمینه سازی برای ظهور امام زمان (ع) به طور کامل این گناهان را ترک و از وجودمان پاک نماییم.

3-   از اینکه تابحال این پنج گناه را در زندگی مان مرتکب شدیم از خداوند طلب رحمت و مغفرت کنیم تا ان شاء الله پس از یک توبه ی واقعی کارمان را آغاز نماییم.

4-  برای اینکه در این مسیر الهی موفق و پیروز باشیم از نیروی لایزال الهی مدد بخواهیم و به آن امام حاضر و ناظر متوسل شویم تا با یاری ایشان ان شاء الله از این تلاش مقدس سربلند بیرون آییم.

5-  برای اینکه گناهان ناخواسته مان را به محاسبه بیاوریم نمره ای برای آن در نظر گرفته ایم. در آغاز این طرح همه با نمره 20 (ضمیری پاک و نانوشته) وارد می شویم؛ لیکن به محض ارتکاب هر یک از این پنج گناه یک نمره از خودمان کم می کنیم و آن را تنها برای خودمان ثبت می کنیم.

6-  در صورت ارتکاب هر گناه تنها با طلب مغفرت و توبه حقیقی از خداوند (حق الله) و احیانا حلالیت از کسی که گناه را در موردش مرتکب شدیم (حق الناس) می توانیم آن نمره از دست رفته را به خودمان برگردانیم.

7-  در پایان چله ی این طرح که مصادف است با افضل شبهای قدر، یعنی شب 23 رمضان خواهیم دانست که کارنامه اعمالمان چه بوده است. ان شاء الله پس از این چهل روز خلوص برای رضای خداوند عزیز، گامی برای نزدیکی ظهور حضرت ولی عصر (عج) برداشته باشیم و امید است که درهای رحمت و حکمت الهی در شب مقدرات بر ما گشوده شود که به فرموده رسول اکرم (ص)

مَنْ أخْلَصَ لِلّهِ أرْبَعینَ صَباحا ظَهَرَتْ یَنابیعُ الْحِکمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛

هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه هاى حکمت از قلبش بر زبانش جارى مى شود.




(به ادامه مطلب مراجعه نمایید)

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 09:30 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

ظهور داعش نشانه نزدیک شدن ظهور حضرت مهدی است

بسم الله الرحمن الرحیم

علامه شیخ «علی کورانی» نویسنده کتاب معروف "عصر ظهور" از روحانیون لبنانی مقیم قم است که کمتر شیعه ای در جهان عرب وجود دارد که وی را نشناسد. او به دلیل تسلط داشتن بر مبحث مهدویت و به ویژه مباحث مربوط به حکومت منجی عالم بشریت، حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، از شهرت خاصی برخوردار شده است. در همین راستا خبرنگار شیعه آنلاین در قم، گفتگویی اختصاصی با وی انجام داده که به شرح ذیل است:

* باعرض سلام و ادب جناب علامه بزرگوار، در ابتدای گفتگو از شما می خواهیم که کمی از خود برای ما بگویید ...

با سلام خدمت شما و سایت بسیار پسندیده و نیکوی شیعه آنلاین.. در ابتدا من از شما و تمامی دست اندرکاران این سایت قدر دانی می کنم و امیدوارم در راه نشر و دفاع از فرهنگ شیعه موفق باشید. بنده پس از تحصیل مقدمات حوزوی در لبنان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفتم. در آنجا از محضر اساتید بزرگ همچون; شهید محمدباقر صدر و مرحوم آیت الله خویی بهره گرفتم و در کنار درس به کار تالیف و تبلیغ نیز مشغول بودم.

اولین کتابی که درباره امام زمان نوشتم «الممهدون للمهدی» (هموار کنندگان راه مهدی) بود که قبل از پیروزی انقلاب نوشته شده و در موضوع علائم ظهور آن حضرت است. پس از پیروزی انقلاب و این نهضت بزرگی که رخ داد و همه مسلمانان را شادمان نمود خود به خود ذهنم را متوجه روایاتی کرد که در باره اهل مشرق از ائمه علیهم السلام رسیده و اینکه اینان آماده کنندگان زمینه قیام حضرت مهدی(عج) هستند.

به خاطر علاقه ای که به انقلاب داشتم، به دنبال جمع آوری این گونه روایات رفتم که نتیجه آن کتاب «عصرالظهور» شد که کتابی عمومی و برای همگان مفید است. این کار روایی مرا علاقه مندتر کرد تا آنکه موضوع را در سطح وسیع تری دنبال کنم نیاز به کار گروهی داشت موضوع را با مرحوم سید عباس مهری، مؤسس «مؤسسة المعارف الاسلامیة» در میان گذاشتم.

ایشان موافقت کردند که در آن مؤسسه با جمعی از محققان آنجا کار را شروع کنیم و پس از حدود پنج سال کار جمعی موفق شدیم تمامی روایاتی را که درباره حضرت مهدی (عج) است از منابع روایی شیعه و سنی جمع آوری نموده و در پنج جلد به نام «معجم احادیث الامام المهدی(عج)» منتشر نماییم و امیدواریم مورد رضای خداوند و قبول امام زمان (عج) واقع شود. البته این مجموعه به کامپیوتر نیز داده شد و به صورت دیسکت در سطح جهانی در اختیار محققان و علاقه مندان قرار گرفته است.

ناگفته نماند که این مجموعه با همه تلاشی که شده است، هنوز کامل نیست و می توان گفت حدود پنج تا ده درصد از احادیث در مآخذ و منابع باقی مانده که در این مجموعه وجود ندارد.

ادامه متن را در ادامه مطلب بخوانید:

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 08:24 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان + دانلود کتاب

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
کتاب «ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان» نوشته سید اسدالله هاشمی شهیدی در سال 1384 توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران به چاپ رسیده است. در این کتاب با بخشهای زیر به طور مبسوط آشنا می شوید:

بخش اول       مسأله مهدویّت و اندیشه ظهور حضرت مهدی علیه السلام
بخش دوّم       نوید اسلام درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام
بخش سوّم     شناخت مهدی موعود علیه السلام
بخش چهارم     اعتراف دانشمندان اهل سنّت به صحّت احادیث مهدی علیه السلام
بخش پنجم      مهدی موعود علیه السلام در گفتار دانشمندان بزرگ اهل سنّت
بخش ششم    قضاوت های نادرست و داوری های حساب نشده
بخش هفتم      مسأله انتظار
بخش هشتم    حضرت مهدی علیه السلام و نویدهای ظهورش در قرآن کریم
بخش نهم        نویدهای ظهور مبارك حضرت مهدی علیه السلام در کتابهای مقدّس ادیان و اخبار اهل بیت
بخش دهم       دینِ آینده جهان
بخش یازدهم    جهان پیش از ظهور
بخش دوزدهم   سیمای راستین ظهور مبارك حضرت مهدی علیه السلام
 

تاریخ ارسال : یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 09:09 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

حسب علائم شریفه ان‌شاءالله ظهور نزدیک است.


به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) با آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) گفت‌وگویی انجام شده است که در این مصاحبه ایشان عنوان داشتند که :

عرض شود یک نکته‌ای که سربسته بیان می‌کنم این است که ما در آخرالزمان هستیم و علائمی که در روایات شریفه هست دارد محقق می‌شود از جمله در شام و عراق، البته بشارت دادند این‌ها به هیچ عنوان به ایران نمی‌توانند بیایند. سربسته می‌گوییم، چون نمی‌توانیم بیان بکنیم؛ عرض شود آنجا هم نمی‌توانند ورود پیدا بکنند و کامل مسلط شوند، ان‌شاءالله نابود خواهند شد و این یک قضیه است، اما امکان کشش هست، امکان کشدار بودن قضیه هست و خدای متعال نهایتاً به واسطه تقوا و ایمان که از خصائص یاران امام زمان(عج) همین متقین بودن است، این قضیه را ختم به خیر می‌کند.

ان‌شاء‌الله بتوانیم آن صفات حقیقی یاران و سربازان آقا جانمان امام زمان(عج) را داشته باشیم تا در این آخرالزمان که علائمی آمده است مطالبی هست که بعضاً نمی‌شود تبیین کرد و کسی هم نمی‌تواند بیان کند که دقیقاً کی هست، اما علائم داریم، ما به واسطه علائم عرض می‌کنیم، حسب علائم شریفه ان‌شاءالله ظهور نزدیک است.  

تاریخ ارسال : شنبه 5 اردیبهشت 1394 06:14 ب.ظ | نویسنده : منتظریـــار
کل صفحات :2
1
2